Ναός και Καπιτώλιο Λαός και Κολωνάκι
G o l d m i n e
Στατικές σελίδες
Σύνδεσμοι


Πάλι εσύ, ο Μάης κι ο άνεμος του X.A...."
3252 αναγνώστες
Παρασκευή, 2 Μαΐου 2008
01:41

 

 

 

 

 

Λόγια της πλώρης

 

Παρασκευή από  Π, όπως λέμε Πρωτομαγιά Πέρασες…και μας άφησες το στεφάνι για να καεί του Aι - Γιαννιού στις 24 Ιουνίου, εξού και το άσμα που θα αναζητήσω:' "Ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές του Aι - Γιάννη αχ πόσα ξέρεις και μου λες".....από τον "Άγιο Φεβρουάριο".

 

Αφιερώνεται στο ιστορικό θέμα που επετειακά ο Discount ανέβασε, όπως θα δείτε παρακάτω.

 

Τον καθιερωμένο τίτλο της Παρασκευής μου θύμισε στο φόρουμ ο φίλος… με την ανάρτησή του: Παρά μια μέρα, Παρά ένα χρόνο, Πριν 90 χρόνια !!!

Το πρωί πάλι θα ακούγονται λίαν επίκαιροι οι στίχοι του  Σκαρίμπα "πάλι εσύ κι ο Μάης κι οι ανέμοι" απ΄ το ποίημά του «Το βαπόρι». Και σε χρηματιστηριακή παράφραση: "πάλι  εμείς ο Μάης και το ΧΑΑ"......

To Bαπόρι

Γιάννης Σκαρίμπας

Νάναι ως νάχης φύγει - με τους ανέμους - καβάλα
στο άτι της σιγής κι όλα να πάης
και
vάv
' πολλά καράβια, πολλή θάλασσα - μεγάλα
σύγνεφα πάνω - οι άνθρωποι κι ο Μάης.

Κι' εντός μου εμένα να βρυχιέται - όλο να τρέμει -
βαρύ ένα βαπόρι και κατόπι
πάλι εσύ κι ο Μάης κι οι ανέμοι
κι έπειτα πάλιν οι ανθρώποι, οι ανθρώποι.

Και νάναι όλα απ' ό,τι φεύγει - και μένει -
σε μια πόλη ακατοίκητη, κι εντός μου
ακυβέρνητο, όλο να σε πηγαίνει το καράβι
έξω απ' την τρικυμία τούτου κόσμου.

 
 


  

 

        

 

 

Είπα να συνεχίσω εκείνη την κουβέντα : Από τα ιστιοφόρα στα ατμόπλοια:

 

Οι εφημερίδες ΤΟΤΕ έγραφαν μελαγχολικά για το γεγονός:

 

Κι εκείνη τη μέρα που αντικαταστάθηκε το ιστιοφόρο απ΄ το ατμόπλοιο  αν παρατηρήσουμε καλά θα δούμε τη θάλασσα να αναπάλλεται αργά ,βουβά σαν αγχωμένη ν΄ ανασαίνει βαριά χωρίς αφρόεντα κύματα, από το μεγάλο της πόνο ότι έχασε πλέον το ωραιότερο στόλισμά της το γραφικότατο καράβι!!!

 

Ευτυχώς όμως, όσο η σημαία του Ελλ. Ναυτικού υποστελλόταν απ΄ τα΄ άρμπουρα των ιστιοφόρων αντίστοιχα χαιρετιζόταν η έπαρσή της στο σαντάρδο των ατμοπλοίων.

Βέβαια η εναλλαγή αυτή και καθυστέρηση είχε και επικίνδυνη αποδείχτηκε. Τα εκλιπόντα ιστιοφόρα δεν ήταν δυνατό να αντικατασταθούν έγκαιρα από ανάλογα ατμόπλοια.

 

 

Τη στιγμή (το 1876) που τα ιστιοφόρα λιγόστευαν από 1730 στα 1200 το ατμήρες ναυτικό αριθμούσε 28 ατμόπλοια και μετά από 10 χρόνια μόλις 74.

 

Η κρίση του ναυτικού πληθυσμού

 

Προφανής λοιπόν η κρίση και κυρίως των εργατών θαλάσσης δεδομένου ότι το ιστιοφόρο απασχολούσε πολλαπλάσιο αριθμό ναυτών  απ΄ ότι το ατμόπλοιο.Μεγάλη η δυσπραγία  και το αδιέξοδο στο οποίο περιήλθε όλος ο ελληνικός ναυτικός πληθυσμός των  νοικοκυρέων και  των ναυτεργατών που χρόνισε για μια εικοσαετία.

 

 Αυτή ήταν η χειρότερη κρίση  στη διάρκεια του αιώνα αφότου άρχισε η ακμή του. 

  

 Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΣΗΜΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΜΟΝΟ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ ΠΡΟΚΑΛΟΥΣΕ

 

Όχι μόνο προς τις γοερές κραυγές του πάσχοντος ναυτικού πληθυσμού έκλεινε τα αυτιά αλλά και μπροστά στην επιτακτικότατη εθνική ανάγκη έκλεινε τα μάτια. Για σειρά πολλών ετών ήταν μετέωρη η τύχη του Ελλ. Εμπορικού Ναυτικού. Το κράτος δεν έκανε τη γενναία προσπάθεια που χρειαζόταν και οι κεφαλαιούχοι προς οτιδήποτε άλλο παρά προς τις ναυτικές επιχειρήσεις στρέφονταν. Δελεάζονταν και  τότε τόσο πολύ τα άτομα και οι οικονομικοί οργανισμοί από τα χρηματιστηριακά παίγνια.

 

Έδειχνε τότε το επίσημο ελληνικό κράτος, να μην γνωρίζει καν την ιστορία του εμπορικού ναυτικού, την οποία με τόση διαύγεια διάνοιας είχαν δημιουργήσει ενώ ακόμα στέναζαν κάτω απ΄ τον οθωμανικό ζυγό η Μύκονος ,η Ύδρα, οι Σπέτσες, τα Ψαρά ,το Γαλαξίδι, τα Σφακιά το Μεσολόγγι, η Πάτμος κι άλλα. Ολόκληρος ο ανώτερος διανοητικά κόσμος, ο πολιτικός, ο επιστημονικός, ο οικονομικός από το ύψος  πια της ελεύθερης Ελλάδας, δεν κατόρθωνε να δει αυτά που  έβλεπαν πριν ένα αιώνα αγράμματοι νοικοκυραίοι από τους σκοπέλους της εποχής τους. Τόσοι και τόσοι οφθαλμοί δεν στάθηκαν ικανοί να διακρίνουν ,όσα ξεχώριζε ο μονόφθαλμος νοικοκύρης της Ύδρας.

 

Δεν είχαν αντιληφθεί ότι το Ελληνικό Ναυτικό δεν προοριζόταν για την κάλυψη των αναγκών των εσωτερικών θαλασσίων μεταφορών της χώρας, γιατί αυτές οι ανάγκες δεν ήταν ικανές να συντηρήσουν σημαντικό ναυτικό, αλλά  ότι  έπρεπε να αποβλέπει στη συμμετοχή και μεταφορά του εμπορίου και άλλων χωρών. Την ορθή αυτή αντίληψη είχε το Ναυτικό μας και πάντα με αυτήν πορεύτηκε.

 

Αλλά η παρέμβαση του κράτους και ως προς τη στενότερη άποψη την ακτοπλοϊκή την οποία και μόνο φαινόταν να αντιλαμβάνεται ,μόνο ζημιές έφερε. Γιατί εγκατέστησε το χειρότερο απ΄ όλους τους εμφανισθέντες ναυτιλιακούς οργανισμούς τον οποίο και προίκισε με πλούσια επιχορήγηση από το Δημόσιο ταμείο και με το προνόμιο της ετών σειρά ετών αποκλειστικής εκμεταλλεύσεως των ελληνικών ακτών.

 

To κατασκεύασμα τούτο, που θεμελιώθηκε πάνω σε σαθρές βάσεις, επειδή εμπιστεύτηκε αλληλοδιαδόχως τη διοίκηση ενός τέτοιου οικονομικού οργανισμού στα πιο ακατάλληλα χέρια δεν μπορούσε να συμβεί διαφορετικά, παρά να έχει όποια οικτρή τύχη είχε.

 

Μία μεσημβρία κατέρρευσε, αλλά μαζί του δυστυχώς κατέρρευσε και η  σοβαρότητα του επίσημου κράτους ,κάτω απ΄ τα χτυπήματα της σφύρα του πλειστηριασμού.

 

Με πολλή μεγάλη λοιπόν βραδύτητα το Ναυτικό εισήλθε στη φάση του μετασχηματισμού αφού τα κεφάλαια των ναυτικών μας ήταν ανεπαρκή για την αντικατάσταση και ενός μόνου ιστιοφόρου με ατμόπλοιο. Το πνεύμα του συνεταιρισμού δεν ήταν ανεπτυγμένο σε επαρκή βαθμό.

 

Άλλωστε οι γοητευτικές  και μακρόχρονες παραδόσεις  του ιστιοφόρου δεν επέτρεπαν να θραύσει εύκολα κανείς τους δεσμούς με αυτό.

Οι μεγάλοι κεφαλαιούχοι της χώρας ήταν απρόθυμοι για ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Το Κράτος όχι μόνο υλική αλλά ούτε ηθική επικουρία δεν προσέφερε.

Έλειψε επομένως η ισχυρή ώθηση που απαιτείται για κάθε σπουδαίο εγχείρημα από μέρους ατόμων οξυδερκών".

 

Πηγή : Οικονομικός Τύπος 1902

 

 

               

 

 

 

Σχόλια

02/05 08:13  PREMIUM
Άγιος Φεβρουάριος όπως...λέμε Φλεβάρης των...Φλεβών ;-)

Σύμπτωσις πάλι friend ;

<<...Στα εννιακόσια δέκα οχτώ
από την Μικράν Ασία
μου 'στειλες κάρτες με στρατό
και με την Αγιά Σοφία

Κι αυτό σε κείνον τον καιρό

Μ' από τότε μέχρι εδώ
σπίτι μείναμε μόνο δυό
ο Άγιος Φεβρουάριος κι εγώ

Πρόσφυγα σ' έριξαν εδώ
κι ο χάρος έξη βήματα
στα χρόνια που 'ρθα να σε δω
μέσα στα παραπήγματα

Κι αυτά συμβαίνουν στον καιρό

02/05 08:14  PREMIUM
<<...σπίτι μείναμε μόνο δυό
ο Άγιος Φεβρουάριος κι εγώ...>>

Και άλλη...ΣΥΜΠΤΩΣΙΣ ;

Εεεεεεε μα πια !
02/05 08:45  PREMIUM
Άσε πια και το :

"από...ΤΟΤΕ" (μέχρι...εδώ :-)

χιλιοτραγουδισμένο ! ακόμη και μέσα σε τόσο λίγους στίχους !
02/05 08:56  PREMIUM
Κλείνει και με αναφορά στον...καιρό (άνεμο :-)

Τέλειο !
02/05 16:46  PREMIUM
ΕΤΕλος :-) πάντων τί πάθατε ούλοι και μείνατε...άφωνοι ;-)
02/05 19:46  Goldmine
Έχεις δίκιο φίλε:-)
Άνοδος θερμοκρασίας, άνοδος τιμών
Αποστομωθήκαμε!
Εγώ <έχασα τη φωνή>
κυριολεκτικά και μεταφορικά από μια ίωση μαγιάτικη!
Νάσαι καλά!
02/05 20:36  PREMIUM
Περαστικά friend !

Tip !

Βράσε καλά ευκάλυπτο από...Σούπερ Μάρκετ (δεν είναι χρηματστηριακό...υπονοούμενο :-) αν δεν έχεις δέντρο στην περιοχή σου και κάνε...εισπνοές...





02/05 21:48  Goldmine
Eυχαριστώ φίλε. Επί παντός επιστητού δραστηριοποιείσαι- και ιατρικά, βλέπω!
Τις ιδιότητες του ευκάλυπτου τις παραδέχομαι, πράγματι!
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
7 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις