Ναός και Καπιτώλιο Λαός και Κολωνάκι
G o l d m i n e
Στατικές σελίδες
Σύνδεσμοι


Λαός ναυτικός και παράδοξος
1247 αναγνώστες
Τρίτη, 29 Απριλίου 2008
21:06

 

 
Ιστιοφόρο Παύλου Χατζηαναργύρου στις Σπέτσες
 

Το Ελληνικό Ναυτικό  άκμασε προτού να υπάρξει ελεύθερο Ελληνικό Κράτος.Το φαινόμενο αυτό είναι ίσως μοναδικό. Το  Ναυτικό μας δεν έπαψε να υπάρχει μετά την κατάλυση του Βυζαντινού Κράτους.

Από την Κρήτη μέχρι τη Σκιάθο κι απ΄την Κεφαλλονιά μέχρι το Καστελόριζο διατηρήθηκε άσβεστη η φλόγα της φυλής για θάλασσιους άθλους.

Το πτωχό κεφάλαιο των ναυτικών πληθυσμών ενδυναμούμενο δια του συνεργατικού πνεύματος κατόρθωνε να σκαρώνει τρεχαντήρια, τομπάζια, σακολέβες, λατινάδικα και καραβοσαϊτες.

Οι Έλληνες ναυτίλοι κατάφερναν να διεξάγουν τις θαλάσσιες μεταφορές του Αιγαίου, πότε κάτω από την ενετική και πότε κάτω από την οθωμανική ή ρωσική σημαία, ενώ ακόμη αγνοούσαν τη χρήση της πυξίδας και του χάρτη. 

 

Ιδιαίτερα από τα μέσα του 18ου αι. παρουσίασαν σημαντικές προόδους. Τότε επιχειρήθηκε το περίφημο ταξίδι στην Αίγυπτο του μεγαλύτερου εφοπλιστή της Ύδρας και πάππου του ναυάρχου Κουντουριώτου, που μετά από λίγο εναυπήγησε το πρώτο ελληνικό μπρίκι των 250 τόνων.
 
Τότε ο καπετάν Μιχάλης Κριεζής έπλευσε παρατόλμως μέχρι τη Βενετία και την Τεργέστη οπότε και πρωτοέφερε στην Ύδρα πυξίδα και χάρτες ναυτικούς των οποίων τη χρήση δίδαξε στους συμπατριώτες του.
 

Νομίζετε, τυχαίο είναι που η Μύκονος σήμερα είναι το πιο κοσμοπολίτικο, τουριστικό νησί μας; Έλκει τη σημερινή της εξέλιξη από κείνους τους χρόνους της ναυτικής της προόδου, όταν πρώτη απ΄ όλα τα νησιά και τις πόλεις είχε ανέλθει σε περίοπτη θέση μέχρι το 1770.

Μύκονος 

Ξέπεσε όμως απ΄ την πρώτη θέση μετά τη αποτυχία του Oρλωφικού κινήματος, το οποίο υποστήριξε σε αντίθεση προς την Ύδρα που δεν ανακατεύτηκε κι έτσι προώθησε τη ναυτική της δύναμη και καθιερώθηκε, ως ηγεμονίδα των ναυτικών νήσων και πόλεων της Ελλάδος.
 
Χάρη στην τόλμη των εφοπλιστών και των ναυτίλων και χάρη στις ευνοϊκές εμπορικές περιστάσεις το ελληνικό, εμπορικό ναυτικό βγήκε ωφελημένο από την αρχή της Γαλλικής Επανάστασης μέχρι την πτώση του μεγάλου Ναπολέοντα.
 
Στο απόγειο της ακμής του στις παραμονές της ελληνικής επανάστασης αριθμούσε 700 πλοία, είχε 18.000 ναύτες. Τα άριστα τούτων παρέταξαν ως πλοία γραμμής και τα άλλα όλα σχεδόν χρησιμοποίησαν, ως πυρπολικά και κατόρθωσαν για οχτώ χρόνια να αντιπαλεύουν την αυτοκρατορική Αρμάδα, που είχε και τη συνδρομή των ηγεμονιών Β. Αφρικής, Αιγύπτου,Τυνησίας και Αλγερίας.
 
Παρόλο που το Ναυτικό μας εξήλθε βαρύτατα τραυματισμένο απ΄ τους οκτάχρονους αγώνες ανέπτυξε μεγάλη δραστηριότητα εμψυχωμένο από τη ζωογόνο αύρα της ελευθερίας που ανέκτησε   την προηγούμενη ισχύ του και μάλλον την επαύξησε.
 
Η νήσος την Σπετσών κατείχε την ηγετική θέση όλων των ελληνικών ναυτικών κέντρων πριν το 1848 που σημειώθηκε η μεγάλη ναυτική κρίση.
 
Έτσι, μέσα σ΄ ένα χρόνο κατέπλευσαν στην Κων/πολη ελληνικά πλοία χωρητικότητας 1 εκατομμυρίου τόνων, ενώ τα αντίστοιχα αγγλικά ήταν χωρητικότητας 500.000 τόνων.
 
Μετά την πεντάχρονη κρίση του 1848 πέρασε μέρες δοκιμασιών και απειλήθηκε με ολοσχερή καταστροφή.

Τις αντιπαρήλθε όμως και εμφανίζει νέα αναλαμπή το υπέροχο, ιστιοφόρο, ελληνικό ναυτικό μέχρι το Ρωσοτουρκικό πόλεμο, το 1870. Τότε αριθμούσε 1700 πλοία. Την περίοδο αυτή στα ναυτικά πράγματα προϊσταται   το Γαλαξίδι.

Αλλά και η Άνδρος, η Λέρος κι η Κάσσος αναπτύσσουν αξιόλογο ναυτικό. Από τότε αρχίζει δυστυχώς η έκπτωση του ελληνικού Ναυτικού. 
 

Αυτό αποδίδεται στην επέκταση της χρήσης του ατμού. Γίνεται και στη χώρα μας ότι και σ΄ όλο τον κόσμο. Και η Γαλλική Κυβέρνηση μάταια υπέβαλλε το Κράτος της σε μεγάλες δαπάνες προς υποστήριξη της ναυτιλίας.  

Τα ιστία συστέλλονται πια……

 Τα ιστία ακολουθούν την ίδια τύχη που είχαν κάποτε τα κουπιά… 

Θα χρησιμοποιoύνται μόνο στις αθλοπαιδιές.. ..

 Όπερ και εγένετο !

 


Ταξιδέψτε με τη μουσική του Yanni στις δικές σας θάλασσες με τα ιστιοφόρα  μιας εποχής

που άφησε πίσω της ένα θαύμα !

Σχόλια

29/04 23:43  NEWYORKER
Δωσε στον ελληνα σκαρι , και αυτος θα καμει ναυτιλιακη...
αερα στα πανια μας καπετανισσα...
30/04 00:02  Goldmine
Φύσηξε βοριάς, μαϊστρος, τραμουντάνα...Ιπτάμενε:-)
και
"όρτσα τα πανιά κόντρα στο δελιβοριά...είναι τ΄αμπάρια γεμάτα πάναθεμά τα άγρια θεριά":-)
30/04 08:52  pol
Καλημέρα,παρέα!Άξια ναυτικός ,αγαπητή Goldmine!
Oπως πάμε πρέπει να πληρώνουμε για την επιμόρφωση!
Δέξου ένα θαλασσινό ευχαριστώ!
30/04 15:28  Goldmine
Pol, εγώ ευχαριστώ!
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
11 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις