Ναός και Καπιτώλιο Λαός και Κολωνάκι
G o l d m i n e
Στατικές σελίδες
Σύνδεσμοι


Κροίσος ή εξηνταβελόνης;
1327 αναγνώστες
Τετάρτη, 26 Μαρτίου 2008
17:45

 

      

           

Σ΄ ένα χρηματιστηριακό χώρο, που το θεμιτό κυνήγι του χρήματος  έχει αναχθεί σε επιστήμη, φαινόμενα όπως η απληστία, η φιλοχρηματία ή η αισχροκέρδεια παραμονεύουν  να πλήξουν τους ενασχολούμενους, μόλις υπερβούν το «μέτρον άριστον».

 

Με βάση αυτά,  αποκτούν ενδιαφέρον  κάποιες απόψεις  από τα βάθη της αρχαιοελληνικής σοφίας και τους εκπροσώπους της:

 


Ο Αριστοτέλης στο λόγο του "Περί αρετών και κακιών"  υποστήριζε:

 

«Υπάρχουν τριών ειδών φιλάργυροι

 

Οι αισχροκερδείς, οι φιλοχρήματοι και οι εξηνταβελόνηδες

 

 Οι αισχροκερδείς ζητούν από παντού να βγάλουν κέρδος και νοιάζονται πιο πολύ για το κέρδος αδιαφορώντας για την ατιμία

 

Οι φιλοχρήματοι (ακολουθούν τη φειδωλία) αρνούνται να ξοδέψουν χρήματα ακόμα και για τα αναγκαία

 

Και οι εξηνταβελόνηδες  (που ασκούν την κιμβεία) ξοδεύουν ελάχιστα και με κακό τρόπο, ώστε ζημιώνουν μάλλον παρά κερδίζουν με το να μην παραιτούνται, όταν πρέπει από τις χρηματικές διαφορές

 

Χαρακτηριστικό της φιλαργυρίας είναι το να δίνει κανείς υπερβολικά μεγάλη σημασία στα χρήματα και να πιστεύει πως τίποτα δεν είναι άτιμο, αρκεί να φέρνει χρήματα

 

Έτσι ζει μια ζωή κακόμοιρη, δουλοπρεπή και ρυπαρή, ξένη προς τη φιλοτιμία και τη γενναιοδωρία...

 

Τη φιλαργυρία συνοδεύει η μικρότητα, η βαρυθυμία, η μικροψυχία, η αυτοταπείνωση, η έλλειψη μέτρου, η αγένεια και η μισανθρωπία».


Να και ένα χαρακτηριστικό συμβάν, ενδεικτικό της υπερβολής του τσιγκούνη:

 

«Όταν ο φιλάργυρος Ερμοκράτης πέθαινε έκανε διαθήκη και όρισε κληρονόμο των χρημάτων του τον εαυτό του! Ανασηκωνόταν δε για λίγο και λογάριαζε πόσα χρήματα θα έδινε στους γιατρούς αν τον θεράπευαν και τι θα ξόδευε αν πέθαινε αμέσως και πλήρωνε τα έξοδα της κηδείας του .

Μόλις διαπίστωσε ότι θα ξόδευε μια περιουσία για να γίνει καλά είπε : «Με συμφέρει να πεθάνω» και ξαπλώθηκε .                                 

Έμεινε δε στη θέση αυτή έχοντας στο στόμα του μια πεντάρα που χρειαζόταν να έχει  για την βάρκα του Χάρου, σύμφωνα με το έθιμο .

Στον τάφο του τσιγκούνη  βρέθηκε η εξής επιτύμβια στήλη:

 

        Ήταν πολύ τσιγκούνης ο μακαρίτης,
        κι όταν έπαθε γαστρικό, 
        πέθανε χαρούμενος, αφού ξεγέλασε τον γιατρό 
        και δεν αγόρασε κανένα γιατρικό» .


*Oι τσιγκούνηδες έχουν τη μοίρα της μέλισσας , δουλεύοντας σαν να πρόκειται να ζήσουν για πάντα* . (Δημόκριτος από Άβδηρα) .


«Η αγάπη για το χρήμα σπρώχνει τον άνθρωπο να αφιερώνει όλο τον καιρό του στη συσσώρευση περιουσίας, και να μη διαθέτει ώρα για οτιδήποτε άλλο. Η ψυχή του αφοσιώνεται αποκλειστικά σ’ αυτή τη δουλειά και δεν τον απασχολεί καμιά άλλη σκέψη, εκτός από το καθημερινό κέρδος» . (Πλάτωνας)

 


«Ο άσωτος ξοδεύει υπερβολικά και δεν λαμβάνει αρκετά , ενώ ο φιλάργυρος  λαμβάνει υπερβολικά χρήματα και δεν ξοδεύει αρκετά». (Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια.


«Και οι τρεις είναι αφόρητοι: φτωχός και υπερήφανος, γέρος-γυναικάς και πλούσιος-τσιγκούνης» . (Ταλμούδ , ιερό εβραϊκό βιβλίο)


Επιμύθιο:

 

Η άποψη του Αλ. Δουμά: «Μην εκτιμάς το χρήμα ούτε περισσότερο, ούτε λιγότερο απ’ ό,τι του αξίζει, διότι είναι πολύ καλός υπηρέτης, αλλά πολύ κακός κύριος», αποτελεί τη χρυσή συνισταμένη των αντικρουόμενων απόψεων εκείνων που λατρεύουν το χρήμα και αυτών που προσπαθούν να υποβαθμίσουν την αναγκαιότητά του. Και αναγκαίο και χρήσιμο είναι. «Δει δη χρημάτων και άνευ τούτων ουδέν γενέσθαι των δεόντων» έλεγε, άλλωστε, κι ο Δημοσθένης.

 

Ούτε γερο-Λαδάς αλλά ούτε και Κροίσος ο σύγχρονος άνθρωπος χρειάζεται να διαθέτει οικονομική άνεση, ώστε με σωστή χρήση του πολύτιμου κοινωνικού αγαθού του χρήματος να καλύπτει τις ανάγκες του αλλά και τις ανασφάλειές του.

 

Γαλαντόμικα και ου εξηνταβελόνικα:-)

 

Goldmine

 

       

 

Σχόλια

26/03 18:34  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Να το εκλάβω ως προτροπή "πωλήσεων" ?...
Πάντως ακόμη και το σύστημα μέτρησης αποτυπώνεται, εκεί που "δεν το περιμένεις" : Σήμερα θα λέγαμε "Πενηνταβελόνης"
26/03 18:55  Goldmine
Θα μπορούσε να ήταν και έτσι τώρα που μου έβαλες την ιδέα...Eνδιαφέρον σχόλιο αγαπητέ Τριαντάφυλλε για το σύστημα μέτρησης. Θα ήθελα να μάθω από πού προκύπτει το "Πενηνταβελόνης";
26/03 19:16  τσέρουλας
Τον 13ο αιώνα ,η έξαρση και η διάδοση της νομισματικής οικονομίας απειλούν το χριστιανικό status quo...
...Η εντυπωσιακή πολεμική γύρω από την τοκογλυφία στον Μεσαίωνα αποτυπώνεται εύληπτα σε σημαντικές μαρτυρίες,παραδειγματικούς λόγους των ιεροκηρύκων ,μέσω των οποίων προσπαθούσαν να πείσουν το ακροατήριο για την αξία της χριστιανικής ηθικής.Απέναντι στη αφοριστική προσταγή της Εκκλησίας και της κοσμικής εξουσίας <<το πουγκί ή τη ζωή>>,ο τοκογλύφος αντιπαραθέτει τη βλάσφημη προοπτική <<και το πουγκί και τη ζωή>>.
Jacques Le Goff, <>.
ΚΕΔΡΟΣ 2004

Με την καλησπέρα μου βεβαίως.
26/03 19:18  τσέρουλας
Jacques le goff, <>.
κεδρος 2004

26/03 19:23  τσέρουλας
Περιέργως δε θέλει να εμφανιστεί ο τίτλος του βιβλίου στη λατινική γραφή.
Τελευταία προσπάθεια στα ελληνικά:
"Το πουγκί και η ζωή "


(Ο δαίμων του τοκογλυφείου)
26/03 20:02  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
"Εξηνταβελόνης" από το δωδεκαδικό.
"Πενηνταβελόνης" το πλησιέστερον εις το δεκαδικόν σύστημα...
26/03 20:06  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Α ! μην παραλείψετε να διαβάσετε το προτεινόμενο βιβλίο από τον αδελφό πρόσκοπο ! Και όσοι γαλλομαθείς "ότι δικό του"... Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ "Κοινωνικός Μεσαιωνιστής", με τεκμηριωμένη άποψη και γλαφυρή κατανοητή γραφή.
26/03 20:41  Goldmine
Oι προτάσεις των δύο βιβλίων θα ληφθούν σοβαρά υπόψη.

Φίλε τσέρουλα πάντα εποικοδομητική η παρουσία σου ειδικά όταν σε <ευλογεί> το το κηρύκειο του Ερμή!

Καλησπέρα σας!
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
7 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις