Ναός και Καπιτώλιο Λαός και Κολωνάκι
G o l d m i n e
Στατικές σελίδες
Σύνδεσμοι


Aποκριά στη μαγευτική Αγιάσο της Λέσβου
1642 αναγνώστες
Σάββατο, 8 Μαρτίου 2008
10:30

 

 

 

            

 

    

  

   Η Λέσβος έχει κι αυτή το Καρναβάλι της. Αυτό γεννήθηκε στη μαγευτικότατη Αγιάσο. Η  Αγιάσος  σύμφωνα  με την  κρατούσα  άποψη,  πήρε  το  όνομα  της  από  την  επιγραφή  της  Ιερής  Εικόνας  της  Παναγίας, που  έφερε ο  Αγάθων  από τα  Ιεροσόλυμα " ΜΗΤΗΡ  ΘΕΟΥ  ΑΓΙΑ  ΣΙΩΝ".  Αγία  Σιών ονομαζόταν  και  η  εικόνα.

 

 Στην Αγιάσο το χιούμορ, η σάτιρα, οι φάρσες είναι στις φλέβες των κατοίκων της.Οι Αγιασώτες χαρακτηρίζονται σπιρτόζοι, γιατί και στην καθημερινότητά τους υπάρχει το πνευματώδες πείραγμα.

 

Αυτό, ακριβώς, παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον στο Καρναβάλι της Αγιάσου, που γίνεται από τους απλούς ανθρώπους της κωμόπολης, τους πιο σπιρτόζους στο πνεύμα και με απλά μέσα. Σ' αυτά κρύβεται η γοητεία και το μεγαλείο του.

 

Παίρνουν ένα τοπικό γεγονός, ένα πανελλήνιο, ή κάποιο που συντάραξε την ανθρωπότητα και το σατιρίζουν, το περιγελούν και προξενούν στο λαό, που παρακολουθεί, πηγαίο, φυσικό γέλιο. Οι βωμολοχίες, βέβαια, δε λείπουν.

 

                         

 .

"Η Αγιάσος είναι η Μέκκα του Λεσβιακού και όχι μόνο καρναβαλιού, όπου συρρέουν

κάθε χρόνο χιλιάδες κόσμου για να παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις του.

Το Αγιασώτικο Καρναβάλι είναι ένα ζωντανό, πολιτισμικό σύμβολο.

Μοναδικό δείγμα της ντόπιας λαϊκής πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Ξεχωρίζει απ όλες τις πανελλήνιες εκδηλώσεις για τη βασική ιδιομορφία του,

την καυστική και σπιρτιόζικη έμμετρη σάτιρα του που την εκφράζουν στο

ντόπιο γλωσσικό ιδίωμα οι λαϊκοί ποιητές.

Οι ρίζες του χάνονται στα βάθη της Τουρκοκρατίας.

Από τότε, περνώντας μέσα από μύρια χίλια κύματα και συνοδοιπορώντας με

την κάθε εποχή εξελικτικά, κατάφερε να επιβιώσει ως τις μέρες μας, τη στιγμή 

Το καρναβάλι της συμπυκνώνει και συνδυάζει με θαυμαστό τρόπο την

πνευματική δουλειά των λαϊκών ποιητών με την περίτεχνη

και πάντα ιδιόχειρη καλλιτεχνική έκφραση των μαστόρων.

Σατιρογράφοι και κατασκευαστές γίνονται μια μάζα, ζυμώνονται,

αλληλοσυμπληρώνονται

και παράγουν ένα σπάνιο πολιτιστικό έργο.

Κοντά τους οι νέες γενιές μπολιάζονται με την αγάπη στο έθιμο

και γίνονται οι σκυταλοδρόμοι της πλούσιας λαογραφικής μας παράδοσης".


Από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου, ως το βράδυ της Καθαροδευτέρας, πολλοί γυρίζουν στους δρόμους παραμορφωμένοι με μουτσούνες και μουντζουρωμένοι

Τα μασκαρέματα αρχίζουν την Τσικνοπέμπτη, όπου σφάζονται κότες και ψήνονται μπόλικα κρέατα που τσικνίζουν την ατμόσφαιρα. Από το βράδυ της Τσικνοπέμπτης, φιλικές και συγγενικές οικογένειες, με τα φαγητά τους, μαζεύονται στο σπίτι μιας οικογένειας και όλοι τρώνε, πίνουν και γλεντάνε. Τραγουδάνε στην αρχή ερωτικά τραγούδια και σα φουντώσει το κέφι κι άσεμνα. Λένε και ποιήματα, που εξυμνούνε τα γεννητικά όργανα ανδρών και γυναικών.

     

                              ( Από  φωτογραφία  έκδοσης  του Δήμου  Αγιάσου Λέσβου )  

              " Και  έσονται  οι  δύο εις  σάρκα  μία  και  κ@λομέρια  τέσσερα"

Αποκριάτικο  δρώμενο  του  1978,  που παρωδούσε  το  μυστήριο  του γάμου.

Η  φράση  του τίτλου  είναι από  την ακολουθία  του γάμου .

          

                    Χαρτορίχτρα                                                                      Παπαροκάδες

 Οι άντρες ντύνονται με γυναικεία ρούχα και οι γυναίκες με αντρικά. Σκεπάζουν το πρόσωπο με αραχνοΰφαντο τσεμπέρι ή με προσωπίδα, βγαίνουν στους δρόμους, ξεφωνίζουν, κάνουν διαβολοσαματά με ντενεκέδες, κουδούνια και νταούλια, χαιρετάνε σπίτια συγγενών και φίλων.

Οσο περνούν οι μέρες, τα γλέντια, τα συμπόσια, οι διασκεδάσεις γίνονται πιο οργιώδεις. Οι γυναίκες που φοράνε προσωπίδα για να μη γνωρίζονται, τη λογαριάζουν ιερή και το βίαιο πάρσιμό της είναι μεγάλη προσβολή.

 

Ινδός φακίρης σατιρίζει τον δικτάτορα, το 1971

 

Στίχοι  των τραγουδιών,  που   έγραψε ο  λαϊκός στιχουργός

βιώνοντας  την  κοινωνία της  Αγιάσου: 

                                                 Στου Σταυρί θ' ανταμουθούμι  

Ανέλυσα σαν το κερί,

κάηκα σαν λιβάνι,

 με το σεβντά σ' αρρώστησα

και ποιος θε να με γιάνει.

 

Στου Σταυρί στου μουνουπάτι

 βάσανα πούχει γ' αγάπη.

 

 

 

 

Ω Θε μου, βρέξε, χιόνισε,

κανί βαρύ χειμώνα,

 να κατιβούν γοι πουταμοί,

 να μη παγαίνου ακόμα.

 

Στου Σταυρί πα' στου γιουφύρι

ξαγρυπνώ για θκός χατήρι.

 

Όλος ο κόσμος χαίρεται,

χαίρεται και γλεντίζει

και μένα η καρδούλα μου

 σαν κάρβουνο μαυρίζει.

Στου Σταυρί τσι στουν Απέσου

στρώσε μου, κυρά, να πέσου.

 

Αφήνω τη καληνυχτιά

πέσε γλυκά κοιμήσου

και στ' όνειρο σου να με δεις

 σκλάβο και δουλευτή σου.

 

Σκοπός του δρόμου  

Τόσο σκληρή και άπονη

 δε το'λπιζα για να 'σαι

να λιώνει το κορμάκι μου

 και να μη το λυπάσαι.

 

Δε με λυπάσαι, δε πονείς,

δε βλέπεις, δε πιστεύεις,

σα το κεράκι έλιωσα, έσβησα, έλιωσα

και συ ακόμα με παιδεύεις.

 

Κάφτει μι γ'ήλιους κάφτει μι,

κάφτει μι τσι του κάμα,

 σα π' μ' έκαψει γ' αγάπη σου,

δε μ' έκαψ' άλου πράμα.

 

Κάλλια να μι φαρμάκουνις,

 παρά να μι πιδεύεις

είνι τα χείλη σου ρακί, ροζακί

είνι γιατρός κι αν θέλεις με γιατρεύεις. 

Ίδρους κριγιός μι πιριχά

όταν σι δω μπροστά μου

τσ' ένας καπνός απί φουτιά

βγαίν 'από τη καρδιά μου.

 

Σα του μούρο κατάντησα,

όπου δεν έχει γνώση

στα χέρια σου που έμπλεξα,

αλίμονο, μπερδεύτηκα

και τώρα ποιος θα με γλυτώσει.

 

 

Απόσπασμα από το βιβλίο

“ ΤΟ ΑΓΙΑΣΩΤΙΚΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ” .

Συνοπτική Αναφορά στην Ιστορία του Εθίμου.

ο καρναβάλι της Αγιάσου παρά την πολύχρονη ιστορία του και φήμη του παραμένει

 ουσιαστικά "απροσπέλαστο" και "άγνωστο" στους νεώτερους.

Κι αυτό και λόγω του γλωσσικού ιδιώματος της Αγιάσου (στο οποίο γράφονταν και

γράφονται τα σατιρικά του δρώμενα), αλλά και λόγω της έλλειψης εκδόσεων γύρω από αυτό.

Την έλλειψη αυτή έρχεται να καλύψει η παρούσα έκδοση, που στόχο έχει να

δώσει στον αναγνώστη μια "πρώτη γεύση" για την ιστορία του εθίμου και

για τους σημαντικότερους σταθμούς του.

Στα περιορισμένα πλαίσια τον οδηγού αυτού, τόσο η παράθεση του φωτογραφικού υλικού,

 όσο και των στίχων δεν μπορούσε να είναι αναλυτική και ενδεικτική της αξίας και της

 προσφοράς του κάθε σατιρογράφου, εκφωνητή, σκηνογράφου.

Επομένως ο οδηγός αυτός δεν θα πρέπει να εκληφθεί σε καμιά περίπτωση σαν προσπάθεια

αξιολόγησης και αποτίμησης τον έργου των πολλών λαϊκών δημιουργών,

που με τον ένα ή άλλο τρόπο πρωταγωνίστησαν όλα αυτά τα χρόνια στα καρναβαλικά

 δρώμενα της Αγιάσου.

Ελπίζουμε και ευχόμαστε η έκδοση αυτή να γίνει αφορμή για μια ουσιαστικότερη έρευνα,

καταγραφή και προβολή του εθίμου, που εξακολουθεί να παραμένει αυθεντικά λαϊκό και

ακμαίο.

                                                    Αντ. Βάλεσης- Παν. Κουτσκουδής"

Το παρόν post aφιερώνεται σε όλους του Μυτιληνιούς της κοινότητας.

Αποκριάτικα...

Goldmine

 

                                       Και το αποκριάτικο βιδεάκι της Λέσβου ...

Σχόλια

08/03 10:53  evie
5*
Πάντα υπέροχες παρουσιάσεις!
08/03 11:57  Goldmine
Kαλό ξεφάντωμα Εvie... Σ΄ευχαριστώ. Τώρα πάω να σε διαβάσω...
08/03 12:36  crazy
Είχα πάει ένα καλοκαίρι (πριν πολλά χρόνια) στη Λέσβο και η Αγιάσος μ' είχε μαγέψει! Όπως και όλο το νησί, υπέροχος τόπος. Ευχαριστώ για το νοερό ταξίδι!
08/03 12:56  Goldmine
¨Εχω μαγευτεί κιεγώ από τiς ομορφιές τη φιλοξενία, ους μεζέδες το μεράκι, το χορό και την καλή επικοινωνία των ανοιχτόκαρδων κατοίκων, αγαπητή crazy!
08/03 15:52  elenitsa 1
Καλη διασκεδαση σε ολους,παιδες.
08/03 16:06  pol
Γεια κι από μένα.Να 'σαι καλά ,γνώρισα αρκετά για την Αγιάσο.Σου πάει φίλε Gold για λαογράφος!Καλά να περνάτε!
08/03 18:28  Goldmine
Γεια και χαρά σε όλους αγαπημένοι φίλοι!

Καλή Αποκριά!
08/03 19:24  PREMIUM
Γεια και χαρά σου φίλε και αύριο θα κρατήσω...ισορροπίες μεταξύ συνδικαλιστών , διοίκησης ΔΕΗ και...επιχειρηματιών...:-)

Μη το χάσεις !
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
8 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις